Smarte grep for trivsel og lønnsom drift i din kantine

Agrikjøp tok turen til Tines hovedkontor for å besøke Espen Ross og den flotte kantinen på Kalbakken.
Smarte grep for trivsel og lønnsom drift i din kantine
Kontor

Kysten Rundt – velsmakende kantinemat

Espen leder all kantinedrift på hovedkontoret og jobber med et prosjekt for kartlegging av kantiner og spiserom hos Tine. 

Tine Kalbakken – den sosiale møteplassen

Tine har totalt 29 anlegg med flere kantiner på ulike lokasjoner. Den største kantinen er på Kalbakken. Denne kantinen serverer frokost til ca. 100 personer, lunsj til 450 personer og middag til ca. 100 personer hver mandag til fredag. De tilbyr tre varmretter daglig (vegetar, fisk og kjøtt), samt en suppe. 

«Målet er å samle innkjøp, drift og rutiner» sier Espen Ross. «I tillegg er det ønskelig at kantinen skal være den sosiale møteplassen». 

Det er lange dager i Kalbakken kantinen. De har åpent fra 07:30 – 18:30 slik at de som både ønsker frokost, lunsj og middag har et god tilbud. I fjor sto kantinen for 120 000 serveringer. De har 11 ansatte i kantinen. 7 personer på kjøkken, tillegg til servicemedarbeidere og innleide. I tillegg til kantinen, leverer de mat og service til møtesenteret ved hovedinngangen.  

Smarte løsninger

I kantinen betales det med eget adgangskort, bankkort eller via egen mobilapp. Det jobbes hele tiden med forbedring og effektivisering for kunden, og nå innføres det derfor betaling på vei inn i kantinen, istedenfor ut. Dette for at kunden skal unngå å måtte stå i kø for betaling slik at lunsjen blir kald.  

Gjennom appen blir det mulig å kjøpe lunsj på forhånd for enkel henting, samt skanne beviset når du ankommer. En ukes-meny er tilgjengelig i appen.  

Espen forklarer videre at de hele tiden jobber med kartlegging av bruksmønster og preferanser til mat ift årstid, tid på døgnet. For en liten stund siden justerte de til to salatbarer da vi så det ble mye trafikk. Varm-mat stasjon er også plassert øverst i kantinen da og kalde varer på vei ut da det er mer naturlig at man kanskje tar med seg noe frukt eller dessert på vei ut. 

Espen har sørget for skreddersydd belysning for å forbedre atmosfæren og gi bedre oversikt over maten. 

Fokus på Bærekraft

På storskjerm i kantinen kan du enkelt se dagens og ukens resultat på matsvinn. Bestikk er plassert på bordene og matbrett fjernet som tiltak på å redusere matsvinn. Ved å kun ta med en tallerken vil kunden begrense seg ift hva det er plass til på tallerken. 

Avfallsstasjonen er delt i to for å unngå køer og for bedre sortering. Matvett hjelper med riktig sortering. Gjenbruk av restemat i supper, sauser etc. for å unngå matsvinn, er det stort fokus på hos Tine Kalbakken. 

Mer enn bare mat

I tillegg administrerer Espen også møtesenteret for eksterne besøkende og arrangementer sammen med servicepersonalet. Møtesenteret er et populært samlingspunkt hverdag fra mandag til fredag. Tine`s matfaglige senter tilbyr kokkekurs, matkurs og samarbeidsprosjekter med andre bedrifter. I tillegg finnes det totalt 17 møterom, hvor hvert rom er designet etter en av Tine`s merkevarer.  

Godt og lønnsomt samarbeid med Kysten Rundt 

Kysten Rundt er en viktig og god leverandør for Tine. Inne på bestillingssidene finner man en liten Kysten Rundt logo inne på leverandørsiden slik at du vet hva som er Kysten Rundt og Agrikjøp betingelser. Det er kjøkkensjefen som bestiller inn mat iht. til avtalen. 

«I tilllegg sender Kysten Rundt ut nyttig informasjon gjennom egne nyhetsbrev som igjen videreformidles via egne intranettsider til alle kantineledere og serviceledere i Tine», forteller Espen. «Det gjør det lettere å spare penger når man får tips om kampanjer som også passer fint ift hva som er mest aktuelt med hensyn til sesong», sier Espen. 

«Vi har god dialog og fokus på å forbedre hverandre og samarbeidet. Det er rom for å gi tilbakemeldinger og ytre ønsker om hvilke forbedring Tine ønsker seg»  

«Vi har god dialog og fokus på å forbedre hverandre og samarbeidet. Det er rom for å gi tilbakemeldinger og ytre ønsker om hvilke forbedring Tine ønsker seg», forteller Espen.  Hvert halvår møtes Tine og Kysten Rundt for en gjennomgang av avtalen. Her ser man på blant annet status, hva som lønner seg, hvor man kan spare. Det at Kysten Rundt utbetaler en bonus og utbytte til den enkelte kantine 2 ganger pr. år gir motivasjon til å følge med på hvor man kan spare», sier Espen. 

Kysten Rundt

Kysten Rundt er en frittstående kjede som eies av sine medlemsbedrifter. Deres mål er å styrke medlemmenes lønnsomhet gjennom stordriftsfordeler, samtidig som hvert medlem også styrer sin egen bedrift. Som en del av dette utbetaler Kysten Rundt bonus og utbytte til den enkelte kantine 2 ganger pr. år. Dette har stor innvirkning på den reelle produktprisen.  

Historisk sett har kjeden hatt en sterk posisjon innen kafé/kro og fastfood, men de siste årene har kantinesegmentet hatt sterk vekst, og har blitt like stort som de andre områdene. Kysten Rundt har dermed, gjennom lang fartstid, opparbeidet seg solid kompetanse innen kantinedrift og behovene til samarbeidende landbruksbedrifter tilknyttet Agrikjøp.  

Siden Kysten Rundt samarbeider med ledende leverandører for kantine, gir dette din bedrift økonomiske betingelser på øverste hylle.  

Agrikjøp er stolt samarbeidspartner av Kysten Rundt.  

 

Få med deg vårseminaret 

Kysten Rundt arrangerer fagseminar hvert år. I pr gjennomføres samlingen på Tanum Strand Spa & Resort fra 4. – 7.mai. Her får du godt med faglig påfyll, leverandørmesse og gode samtaler og inspirasjon fra andre bedrifter i samme bransje.

Les mer om Fagdagene 2025 her.

Fristen er gått ut, men det er fremdeles ledige plasser om du er rask.