Sikkerhet på norske vinterveier
I høst ble det innført nye krav for vinterdekk for tunge kjøretøy i Norge.
Lastebilsjåførene i Norge og Norden må ha dekk som håndterer forskjellig topografi og værforhold, og dette stiller helt spesielle krav til dekkene. Deler av året kjøres det på snø og is i mange kuldegrader, mens det andre deler av året kjøres på tørr eller våt asfalt i varmegrader.
Ikke bare er det viktig med gode dekk, men i høst ble det også innført krav om at 3PMSF merkede dekk er obligatorisk på drivaksler og fremre styreaksler fra og med 15. november til og med 31. mars. Det er også krav om å ha minst 5 millimeter mønsterdybde på dekk for kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg (både bil og tilhenger til bil) mellom 1. november og første søndag etter 2. påskedag. For Nordland, Troms og Finnmark kreves det minst 5 millimeter mønsterdybde mellom 16. oktober og 30. april.
Et steg i riktig retning
I tillegg til at kravene skjerpes inn, har myndighetene gjort det klart at brudd på kravene skal straffes med høyere gebyrer og flere kontroller på vinterstid. Regjeringen har bevilget 20 millioner kroner til Statens vegvesen til dette arbeidet.
Dekkmann støtter de nye reglene, da de vet hvor viktig det er med gode dekk på alle kjøretøy. Men, de nye reglene er kun et skritt i riktig retning. Det er fortsatt viktig at alle som kjører tyngre kjøretøy i Norge har et bevisst forhold til dekkene de bruker. Dekk spesielt utviklet for norske forhold er et komplekst område. Å produsere dekk er alltid et kompromiss. Det er ingen dekk som fungerer gunstig for alle forhold, så her må man velge det riktige dekket til hver sitt behov, sier Milan Keckes, Fleet Manager hos Dekkmann.
Å produsere dekk er alltid et kompromiss. Det er ingen dekk som fungerer gunstig for alle forhold, så her må man velge det riktige dekket til hver sitt behov
Milan Keckes – Fleet Manager hos Dekkmann
Nye dekkserie fra Continental
Dekkmann har erfaring med å tilpasse dekkvalget til den enkelte lastebileier og deres behov. Riktige dekk er noe av det viktigste for sikkerhet på norske vinterveier.
«To gode eksempler er de nye dekkene Continental lanserte i høst, ContiScandinaviaExtreme HD3 og ContiScandinavia HS3 ED», sier Keckes.
ContiScandinaviaExtreme HD3 er et drivhjul som er utviklet og testet spesifikt for ekstreme norske vinterforhold. ContiScandinavia HS3 ED er et framhjul som passer utmerket til de tyngste tungtransport-bilene med behov for gode vinteregenskaper.
I tillegg kommer nå Continental med generasjon 3 av Scandinavia serien. Framdekket Scandinavia HS3, drivdekket Scandinavia HD3 og hengerdekket Scandinavia HT3 er forbedret på en rekke områder.
Kjørelengden på styreakseldekket Scandinavia HS3 har økt med så mye som ti prosent sammenliknet med forrige generasjon, og drivstoffeffektiviteten er forbedret med opptil fem prosent. Det nye drivakseldekket Scandinavia HD3 tilbyr veldig god trekkraft på snø, og fungerer utmerket på våt asfalt.
Det nye drivakseldekket Scandinavia HD3 sørger for en pålitelig kraftoverføring på vinterveien, god retningsstabilitet gjennom svingene og muligheten til å overføre full bremsekraft generert av lastebilens driftsbrems eller retarder. Nøkkelen for å oppnå dette er den nye mønstergeometrien. De langsgående sikk-sakk rillene med avfasede kanter, som er satt i forskjellige vinkler motvirker steinplukking i slitebanen.
I løpet av dekkets levetid går disse dekkene fra å ha et dedikert vintermønster til lettrullende sommermønster. Etter hvert som dekkets vintermønster slites, gir det tofasede mønsterdesignet et mye større slitebaneområde om sommeren – med direkte fordeler når det gjelder retningsstabilitet, avslutter Keckes.
Avtalepriser med Agrikjøp
AgriKjøp avtalen sikrer gode betingelser på dekk og dekk-relaterte tjenester hos alle Dekkmann avdelinger.