Reddet «isbjørn-selfier» fra 140 meters dyp

Den verdensberømte natur-fotografen, Audun Rikardsen, fikk hjelp fra Ibas for å gjenopprette bildene hans – etter at en isbjørn dyttet kameraet hans ned på 140 meters dyp på Svalbard.
Ibas gjennoppretter isbjørnbilder
Ibas gjenoppretter tapte isbjørbilder
Gallery image
Gallery image
Gallery image

I sommer kom den verdenskjente natur-fotografen, Audun Rikardsen, til datagjenoppretningsfirmaet, Ibas, på Kongsvinger. Med seg hadde han et minnekort som har ligget et år i iskaldt vann på Svalbard.

Ibas er Norges fremste bedrift på gjenoppretting av tapt data, og har 40 års erfaring med rekonstruksjon og sikker sletting av data.

For et år siden var den kjente natur-fotografen, Audun Rikardsen, i Hornsund på Svalbard for å fotografere seler ved et pustehull i isen. Han hadde satt opp et kamera og en selvutløser og flyttet seg unna for å observere det hele på avstand.

Fortvilelse

Til hans store overraskelse dukket en isbjørn opp. Den var nysgjerrig på kameraet, utløste en rekke bilder, før den dyttet kameraet ned i hullet og det iskalde vannet.

– Jeg var så sint og irritert på meg selv for at jeg ikke hadde sikret kameraet bedre. Jeg slet med å sove etterpå fordi jeg var så fortvilet. Jeg trodde alt var tapt, sier fotografen.

Et år senere dro Rikardsen tilbake for å hente tilbake kameraet fra 140 meters dyp. Takket være GPS-koordinater visste Rikardsen nøyaktig hvor kameraet hadde forsvunnet under isen. Etter en dramatisk redningsaksjon, klarte de på mirakuløst vis å finne kameraet. Selv om kameraet i seg selv var ubrukelig, var minnekortet intakt.

– Jeg hadde fått noen tips om hvordan jeg skulle gjenopprette bildene, men da jeg sto på isen med minnekortet, fant jeg ut at jeg ikke turte å gjøre det selv. Jeg ville ha eksperthjelp, sier Rikardsen.

Takknemlig

Å gjenopprette bildene til Rikardsen var ikke en vanskelig oppgave med spesialkompetansen til ingeniørene hos Ibas.

– Kortet var i ferd med å bryte sammen, men tre av bildene fant vi raskt. Vi måtte lete utenfor den vanlige katalogen for å finne resten av bildene, forteller Ibas-ingeniør, Børje Aamodt.

– Jeg er mer enn bare glad for at Ibas reddet bildene mine. Hadde det ikke vært for Ibas, hadde jeg ikke hatt disse bildene. Jeg hadde aldri klart å gjøre det selv, sier fotografen som omtaler bildene som de beste isbjørnbildene han har tatt.

Samarbeid med Agrikjøp

Ibas har nylig blitt del av fordelsprogrammet Agrikjøp. Ibas er Norges ledende selskap innen gjenoppretting og trygg sletting av data. Særlig etter at EUs personvernsforordning ble innført er det viktig at du ikke sitter på brukerdata man ikke trenger.

– Vi mener Ibas’ tjenester kan ha stor nytteverdi for landbruksindustrien. Dette er tjenester du kanskje ikke tenker på at man trenger før du faktisk trenger dem. Ibas har stor kredibilitet, sier daglig leder i Agrikjøp, Gunnar Håkenrud.

Ibas ble stiftet for over 40 år siden, og har landets mest erfarne ingeniører. De kan gjenopprette data fra alle lagringssystemer, fra magnetbånd til harddisker og virtuelle miljøer.

– Det finnes to typer mennesker; de som har opplevd datakrasj, og de som kommer til å oppleve det, sier salgssjef i Ibas, Lars Løfsgaard.

Over 60 prosent av større datakrasj skyldes menneskelig svikt. I andre tilfeller er det rett og slett uunngåelig at data blir borte, for eksempel i forbindelse med flom og ekstremvær.

– Vi er glade for samarbeidet med Agrikjøp. Det er veldig mange som ikke vet at de har et behov for tjenestene vi tilbyr. Så at Agrikjøps medlemmer blir gjort oppmerksom på at tjenesten er der, er god informasjon. Jo bedre informert man er i forkant, jo lettere er det å komme godt ut av det om noe skulle skje, sier Løfsgaard.

Når uhellet først er ute, er det ofte at skaden er forverret av at du har forsøkt å gjenopprette data ved hjelp av dårlige gratisprogrammer som finnes nettet.

– Jeg håper at informasjonen medlemmene i Agrikjøp får nå, vil forenkle kundereisen. Dess raskere ødelagte harddisker kommer til oss, jo større er sjansene for at vi kan redde informasjonen som er på den, avslutter Løfsgaard.